DigitalOcean - En funktionsrik VPS lösning

• VPS - Virtuell Privat Server

Jag har personligen testat många olika server lösningar i mina dar. Jag rekommenderar att man använder Digitalocean. Om du skapar konto via min link så får du pengar tillgodo att testa för.

digital-ocean.png

Om man vill göra ett test av Digitalocean olika serverparker så kan man göra detta via hastighets-test sidan.

Vad är en virtuell privat server?

En virtuell privat server (VPS - Virtual Private Server) är en instans av en fysisk server. Denna instans kan användas som en helt fristående server när det gäller applikationer och hur den skall användas. En instans kan startas om utan att beröra andra instanser på samma server. De vanligaste operativsystemen som erbjuds för VPS är Windows och Linux (Debian, Fedora och CentOS), men det finns möjlighet att installera många andra system med. Själv så kör jag CoreOS och Gentoo som är system för hög säkerhet och stabilitet.

VPS är mycket kostnadseffektiv lösning och det finns många användningsområden. De vanligaste användningsområden där VPS används är webb- och mail-system, andra områden där tjänsten kan användas är ekonomisystem, backupenheter, utvecklingsmiljöer samt spelservrar. VPS är designad för att vara ett ekonomiskt bra alternativ för dom som kräver mer resurser och vill administrera sin egen server.

Om ni behöver hjäp att installera en VPS-server så kan ni anlita mig. Jag har även mina egna filer som jag underhåller via GitHub. Eftersom jag är en Linuxkille så är det naturligt att dela med sig ;)

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.