6 smarta verktyg och program online för företagare

• Som företagare handlar det mycket om att hitta ett arbetssätt som passar just dig! Något som fungerar för en annan fungerar inte nödvändigtvis för dig och det är bra att hela tiden utvärdera hur man jobbar för att se om man kan förbättra något. Kanske kan du hitta ett nytt smart verktyg som kan hjälpa dig i ditt arbete? Därför vill jag idag presentera några av mina favoritverktyg inom olika områden, de flesta är dessutom gratis.

1. Organisering
      Hur ser egentligen ditt skrivbord ut? Och då menar jag både det fysiska och det i din dator. Ett verktyg som är populärt och perfekt för att organisera sitt arbete, är Trello. Du kan skapa olika anslagstavlor där du lägger upp kort med till exempel dina att göra-listor. Ditt arbete blir genast överskådligt och enkelt att hålla koll på.

2. Anteckningar
      Utöver att göra-listor och struktur på arbetet behöver du någonstans att anteckna dina idéer. Word må vara en klassiker som alltid fungerar, men det finns faktiskt nya, moderna alternativ som faktiskt kan underlätta ditt arbete ännu mer. Jag har tidigare nämnt Google Keep som ett bra verktyg men jag vill också slå ett slag för Evernote. Det är perfekt för att organisera alla dokument som du skriver till exempel under möten, eller andra texter du jobbar med. Ladda även ner deras app och samla alla anteckningar på ett och samma ställe, istället för att ha några anteckningar i mobilens antecknings-funktion, några i ett block och ett gäng andra i datorn.

3. Administration - fakturering & bokföring
      Jag har tidigare introducerat er för mitt bokföringsprogram e-conomic. Men vill nu rekommendera ett program online där du kan sköta all din fakturering och även bokföring, Zervant. Så om ni inte behöver en tjänst för att fakturera utan företag utan redan driver eget så kan Zervant passa er. De är särskilt inriktade på de små företagen och egenföretagarna. Det finns lite olika avtal beroende på hur mycket du fakturerar, men det är helt klart prisvärt! Dessutom är det ett väldigt enkelt och snyggt program!

4. Extern kommunikation
      Det är viktigt att ha ett bra verktyg för att kommunicera med kunderna, oavsett om det rör sig om kundservice eller nyhetsbrev. Mailchimp är en gammal klassiker som fungerar utmärkt i nyhetsbrev-syfte. En annan favorit jag har är Intercom som tagit fram en lösning för att kommunicera med kunden på ett personligt plan, du kan skicka mejl eller till exempel ha en chatt-funktion på din hemsida och enklare kommunicera på kundens villkor. För ett lite större företag som pysslar mer med kundservice och supportärenden är Zendesk att rekommendera, de erbjuder även möjligheten att sätta upp ett hjälpcenter.

5. Intern kommunikation
      Att kunna nå varandra internt om företaget på ett fungerande sätt är minst lika viktigt och någon form av chattverktyg är väsentligt. Det beror lite på företagets storlek men jag gillar utöver exempelvis Skype även Slack och HipChat - två program som är särskilt utformade för att fungera bra med programmerare och utvecklare.

6. Statistik
      Du har förmodligen en hemsida och sociala medier som du arbetar med? Kanske försöker du lista ut hur du kan förbättra ditt arbete och marknadsföring genom dessa kanaler? Du kommer dock inte långt om du inte använder dig av ett bra analytiks-verktyg för att följa upp statistiken och siffrorna. Jag rekommenderar verkligen att du sätter upp ett Google Analytics-konto och även läser på lite om hur det fungerar. Sedan kan du också skaffa ett konto hos Viva Report som erbjuder ett gratis verktyg för att samla ihop statistik från Google Analytics, Facebook, Twitter och Instagram - allt samlat på ett och samma ställe.

Om ni känner till flera bra program som gör det lättare så är det bara att tipsa i denna tråd.

Jenkler IT AB org.nr: 559082-6938   073-731 76 64   [email protected]

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.