Lägga till en ny användare

• Hur gör jag för att lägga till en ny användare i min dator för lokalt nätverk?

• Jag är lite osäker på vad du menar med lägga till en ny användare i min dator för lokalt nätverk men här har du en guide för att skapa ett konto iallafall. Om det inte var detta du var ute efter så får du gärna förklara mer utförligt vad du vill ha hjälp med. Lättast är att förklara vad du försöker göra och ge ett exempel.

Skapa ett nytt användarkonto

Du bör skapa ett användarkonto för varje person som regelbundet använder datorn. Varje användare har en egen hemmapp och kan justera sina egna inställningar utan att de andra användarna påverkas.

1. Välj Apple-menyn > Systeminställningar och klicka på Konton.
    2. Klicka på låssymbolen för att låsa upp den och ange sedan ett administratörsnamn och lösenord..
    3. Klicka på lägg till-knappen (+) under kontolistan.
    4. Välj en kontotyp från popupmenyn Nytt konto.
      • Administratör: En administratör kan skapa, radera och ändra konton, installera program och ändra systeminställningarna.
      • Standard: Användare med standardkonton kan installera program för egen användning och ändra inställningar för sina egna konton, men de kan inte administrera andra konton.
      • Hanterat med föräldrakontroll: För de här kontona kan en administratör begränsa åtkomsten till program och olämpligt
        innehåll, och även begränsa vilka tider användaren kan använda dator.
      • Endast delning: Användare med konto för endast delning kan komma åt delade filer, men de kan inte logga in ändra inställningar på datorn.
      • Grupp: Ett gruppkonto innehåller andra användarkonton och används till att ställa in behörigheter för delade filer.
    5. Ange ett namn för kontot.
      • Ett kortnamn skapas automatiskt. Om du vill använda ett annat kortnamn ändrar du det nu. (När kontot väl har skapats går kortnamnet inte att ändra.)
    6. Ange kontolösenordet i fälten Lösenord och Bekräfta. Skriv sedan en ledtråd som hjälper användaren att komma ihåg lösenordet.
    7. Om du vill öka säkerheten genom att kryptera hemmappen markerar du kryssrutan ”Aktivera FileVault-skydd”.
    8. Klicka på Skapa konto.
    9. Om du vill att användaren ska ha administratörsbehörigheter markerar du ”Tillåt användaren att administrera datorn”.

Sedan är det bara att logga ut och in igen med din nya användare.

• Jag vet inte hur jag ska göra mig förstådd.
    En ny användare ska kunna logga in på nätverket för att kunna använda sin egen dator.

• Om du bara vill ha en ny användare på din dator så är det jag skickade rätt att följa. Då får du en ny användare som har tillgång till ditt nätverk. Blir dock fundersam när du skriver kunna använda sin egen dator. Jag trodde det var ett till konto på din dator som du ville ha?

• Jag trodde att jag behövde skapa en ny användare i min dator, för att en annan person med sin dator ska kunna ha åtkomst till nätverket.
    Användare kommer att använda sin egen dator och behöver använda nätverket.

• Om jag skapar ett nytt konto till Kalle Anka, kan han då använda sin dator i mitt nätverk?

• Om det är någon som kommer på besök så behöver du bara ge en nätverkskabel (Ethernet-kabel) till routern. Om du har trådlöst nätverk så är det bara att ge lösenordet till accesspunkten (Brukar stå på baksidan av routern). Inget konto behövs för att använda ditt nätverk.

• Tack för alla svar.
    Jag trodde att jag behövde skapa ett nytt konto.

Logga in för att posta

Jenkler IT AB org.nr: 559082-6938   073-731 76 64   [email protected]

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.