Lite information om Periscope

• Periscope

Periscope är en app inom sociala medier som liknar Snapchat. Skillnaden är att du filmar dig själv eller andra och vem som helt kan titta på din sändning live, utan möjlighet att ångra, redigera eller hindra någon från att se. De följare som ser på ditt klipp kan kommentera eller ”lika” i form av hjärtan som då kommer upp på din skärm under tiden du sänder. De kan även ta skärmdumpar (En bild) av dig när du sänder. Man kan dock göra privata sändningar och även blocka störiga användare!

Om du vill se en speciell person så gör du det genom att byta ut länken nedan till det användarnamn på personen du önskar att se.

https://www.periscope.tv/<Användarnamn>/

Även fast det går att se den som sänder via en vanlig dator så är Periscope för mobilen till 100%. Detta betyder att man inte kan kommentera något via webben. Bäst är om man installerar appen för att få tillgång till alla funktioner som erbjuds. Många använder appen för att följa stora artister eller andra kända personer som sänder live från exempelvis konserter. Med appen kan du besöka en plats du aldrig varit på eller vara bakom kulisserna på ditt favoritprogram.

Något att tänka på

Som med andra sociala medier finns det en del nackdelar också. Om du föreställer dig den mest obehagliga människan framför dig och att just den människan sitter framför dig på bussen på väg hem. Skulle du du bjuda hem denna person för att sitta i din soffa? Jag antar att svaret är nej så klart. Men det är just vad du gör när du använder appen. För vem som helst i världen kan se dig och det du gör!

Något som också är viktigt att belysa är att Periscope använder sig av en funktion som gör att dina följare ser på en karta exakt var du befinner dig. Vilket är värt att tänka på om du exempelvis är ensam hemma? Appen används även likt många andra sociala medier som en kanal för att få bekräftelse. Många användare utmanar sina följare enligt principen Får jag 100 tittare så gör jag…. Detta kan gå till överdrift och få tråkiga konsekvenser. Inte bara för användaren i sig utan också för andra i dess närhet.

Nya möjligheter

När man ger vem som helst möjlighet att direktsända över internet öppnar Periscope nya möjligheter som kan användas till mycket kul och nyttigt. Kommunikation är A och O. Om du har barn så är det viktigt att förklara riskerna med Periscope.

Jag tycker dock att för mig som är lite äldre så funkar Periscope inte så bra i Sverige än eftersom det är så många yngre som använder appen. Detta kommer med stor sannolikhet att ändra sig i en nära framtid. Jag använder appen ganska mycket för att se vad som händer i andra länder speciellt USA. Där känns det som att målgruppen är mycket äldre. Har testat att sända lite men det är svårt att veta vad man ska göra som är roligt för folk att se :)

Det är bara att testa och se vad ni tycker ;)

Jenkler IT AB org.nr: 559082-6938   073-731 76 64   [email protected]

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.