Spridningskollen

• Olagligt

Något som jag har upptäckt hos många kunder är att de har utorrent installerat på sina datorer. Jag har som rutin att ta bort detta program med kunds samtycke eftersom det är en stor risk att få virus när man använder program som detta. Utorrent går att använda för många saker och är inte olagligt i sig själv utan det handlar om vilket material man sprider via programmet.

Just nu är det mycket snack om Spridningskollen som består av 2 sidor och ägare. Ni har Spridningskollen.se och Spridningskollen.org.

Spridningskollen.se

Spridningskollen arbetar på uppdrag av rättighetsinnehavare i kultur- och underhållningssektorn och ser till att de får betalt för sitt arbete. Om du har fått ett brev av spridningskollen betyder det att din IP-adress använts för otillåten spridning av till exempel filmer och TV-serier. Du behöver då betala ett ersättningskrav till rättighetsinnehavaren för den otillåtna delningen.

Spridningskollen

Så här går det till

1. Spridningskollen är ett system som söker efter våra uppdragsgivares titlar i olika delningsnätverk på webben. Sprids en titel otillåtet registreras det av Spridningskollen.
    2. Spridningskollen tar sedan reda på vem som är ansvarig för den otillåtna delningen och skickar ett brev med begäran om ersättning. Man kan säga att brevet är ett erbjudande om förlikning. Om den som spridit film eller TV-serier inte betalar kan rättighetsinnehavaren gå vidare till rättegång, vilket är betydligt kostsammare för alla inblandade.
    3. Ersättningskravet skickas till den som står som ägare av den IP-adress som använts vid den otillåtna fildelningen. Om den som spridit film eller TV-serier betalar ersättningen så drar rättighetsinnehavaren tillbaka alla sina krav.

Spridningskollen.org

Det är Bahnhof som ligger bakom spridningskollen.org och kämpar mot spridningskollen.se!

Sverige har drabbats av ett nytt fenomen. Nöjesindustrin har slagit sig ihop med inkassobranschen för att jaga fildelare.
    De sänder ut brev till människor som de tror kan ha delat eller tankat hem upphovsrättsskyddat material. Budskapet är: Betala en saftig avgift – annars riskerar du att hamna i domstol. Syftet är att tjäna pengar på att skrämmas. Resultatet blir att vanliga människor hamnar i en skuldfälla och att vårt öppna och fria internet hotas.

Idén har de hämtat från Tyskland. Där krävs misstänkta fildelare på belopp från drygt 8.000 kronor. Betalar du inte kan ärendet gå vidare till domstol, där du riskerar att drabbas av mycket stora skadeståndskrav samt att få betala motpartens rättegångkostnader. De flesta ser inget annat alternativ än att betala – vare sig de har fildelat eller ej, vare sig de har råd eller ej. Att anlita en advokat för att bemöta kravet kan nämligen bli minst lika dyrt som att betala direkt. Denna tveksamma affärsmodell har nu nått Sverige, under namnet Spridningskollen.se.

Här hamnar den enskilda individen i en situation som kan jämföras med utpressning. Nöjesföretagen väljer att tjäna enkla pengar på att skrämma sina potentiella kunder, istället för att utveckla nya affärsmodeller. Dessutom är systemet inte rättssäkert, då även helt felaktiga krav kan leda till att mottagaren väljer den enklaste lösningen och betalar. Även kaféer med wi-fi kan bli ansvariga för vad deras besökare gör. På samma sätt kommer privatpersoner inte längre att våga ge släkt och vänner tillgång till nätverket hemma i bostaden, eftersom de då kan råka ut för kravbreven.

Jag personligen tycker att piratkopiering är fel och att det skadar mycket men frågan är hur man ska lösa problemet. Alla gör ju som de vill men jag avråder från att ladda hem olagligheter. Idag finns det många tjänster för musik och film som är lagliga och håller bra priser. Några exempel är Netflix och Spotify som ni säkert känner till.

Vad tycker ni om detta? Lämna gärna en tanke 😉

• Jag håller fullständigt med dig. Fildelning är i princip fel, men detta är helt fel väg att gå och det är ett bedrägligt beteende som spridningskollen.se sysslar med; rena maffiametoder.
    Att enbart "bötfälla" ett IP-nummer är ju helt absurt. Massor med nätverk är helt öppna eller har en usel kryptering och vem som helst kan använda många nät utan "ägaren" har en susning.

Dessutom kan det ju vara som i Ditt och Mitt fall att vi ägnar oss åt datasupport/service och får in en dator från en kund som kanske har µtorrent installerat och som drar igång direkt datorn startar. Rent teoretiskt skulle vi kunna hamna i spridningskollen.se maskor och bli "bötfällda" för något som vi är fullständigt oskyldiga till.

Jag gör för övrigt som du. Raderar µtorrent bland det första jag gör. Det är ju inte heller så att virus bara kommer med filer som delas utan µtorrent som programvara laddas ofta ner från många tvivelaktiga platser och drar med sig en hel massa dyngprogram och virus redan vid installation.

• Som du nämner så är det intressant att även se det från våran synvinkel. Tänkte faktiskt inte på att vi som ägnar oss åt IT-support lätt kan bli indragna i detta med. Om detta skulle hända så måste man självklart bestrida.

För mig var det nog värre förr iom att jag tog hem många av mina klienters datorer och även hade inlämmnings service. Nu kör jag bara onsitesupport när det gäller IT-support. Det ända jag sköter hemifrån är webbutveckling och drift.

Det ska bli intressant att följa detta och se alla konsekvenser som kommer uppkomma.

Logga in för att posta

Jenkler IT AB org.nr: 559082-6938   073-731 76 64   [email protected]

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.