Återställa Windows 10 från inloggningsskärmen

• Återställa

Windows har gjort det mycket lätt att återställa systemet ifall du har råkat ut för massor problem som tex virus, lite för mycket mixtrande med datorn eller skadliga appar. Med denna återställning så kan du lätt behålla alla dina filer eller ta bort rubbet. Om detta inte fungerar så får man ladda hem ett Windows 10 media för att göra en ren installation istället.

3a6pJ0u.png

Gör så här

1. Starta Windows 10 och när du kommer till inloggningsskärmen klicka du på strömbrytaren. Håll ned Skift-tangenten och klicka på Starta om
      alternativet.
    2. När datorn har startat om så borde du kunna välja olika alternativ. Klicka på Felsök och sedan Återställ den här datorn.
    3. Du kan nu välja att behålla dina filer med Behåll mina filer eller ta bort allt från datorn med alternativet Ta bort allt
    4. Du kommer inte att behöva något installations media för att göra denna återställning. Om Windows 10 var aktiverat innan du gjorde återställningen så ska du inte behöva aktivera systemet igen.

Själv så föredrar jag att ta backup på alla mina filer själv och sedan göra en ren installation genom att ladda ner Windows men detta alternativ gör det lättare för vanliga användare. Dock så är det alltid bra att göra en backup på sina filer om det är möjligt innan man gör en återställning. Det finns inga garantier för att allt finns kvar när ominstallationen är klar :)

Logga in för att posta

Jenkler IT AB org.nr: 559082-6938   073-731 76 64   [email protected]

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.