Skapa en time lapse från övervakningskamera / go pro / dashcam med ffmpeg

• Hur du snabbt skapar en time lapse

Om du vill skapa en sk time lapse från inspelat materiel, så finns det en uppsjö verktyg att köpa. För den händige så går det med lite enkla knep att göra det med hjälp av ett gratisprogram, som finns till de flesta operativsystemen.
    I mitt fall så vill jag skapa en komprimerad video som visar förloppet när mitt garage byggs, och det är ett spann av flera veckor som ska komprimeras ned till några minuter.

Jag har helt sonika riggat en övervakningskamera som spelar in videosnuttar när något rör sig, som jag riktat in på bygget ifråga. Ett otal minutlånga filmer i formatet AVI skapas och läggs i mappar, sorterade efter datum och klockslag. Nedan är ett exempel på hur 'ffmpeg' kan användas för att skapa en timelapse:

Skapa en lista på filmsnuttarna i aktuell mapp och släng in dem i textfilen mylist.txt

ls *.avi | while read each; do echo "file '$each'" >> mylist.txt; done

Lägg ihop snuttarna till en lite längre film

ffmpeg -f concat -i mylist.txt -c copy video_draft.avi

Snabba upp den lite längre filmsnutten till vad som passar(beror givetvis på hur långt förloppet är - 1.0 är normaltid och allting mindre snabbar upp, exvis så är 0.5 dubbel hastighet)

ffmpeg -i video_draft.avi -filter:v "setpts=0.05*PTS" snabb.avi

snabb.avi kommer nu vara resultatet.

• Nice @Fredrik-Hansen !

Kul att se ett litet geek inlägg här! Är själv en stor fan av just opensource. Jag styrde upp formateringen lite av ditt inlägg, la den i rätt kategori samt fixade några bra tagger för tråden :) Kolla gärna in hur Markdown fungerar!

Passa på att editera ditt inlägg för att se hur jag gjort formateringen av texten. Blir så mycket roligare när det är läsvänligt och fint!

Kul att du skriver, har varit rätt ensamt här tills nu :P

• @Mikael Tack för justeringarna! Puttar kanske in lite små inlägg här och var, är ingen stjärna på formattering - men ska försöka så gott jag kan.

--
    Fredrik

• Toppen!

Det är bara att göra så gott det går. Det viktigaste av allt är ju att vi får in lite bra inlägg i databasen. Ett annat tips är att lägga till din signatur under Redigera Profil. Lättare att ändra på ett ställe än i flera 100 inlägg sedan :p

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.