Gentoo Linux

• En mer avancerad Linuxdistribution

Gentoo Linux är ett operativsystem och en Linuxdistribution som är mest känd för sina konfigurationsmöjligheter, sin prestanda och aktiva community. Gentoo Linux kallas ofta för en metadistribution till följd av flexibiliteten som pakethanteraren Portage erbjuder då den även fungerar på andra distributioner. Portage ger normalt inte användaren tillgång till förkompilerade binärer, utan i stället direkt tillgång till källkod då denna finns att tillgå. Det finns undantag för vissa stora paket som Chrome och LibreOffice, som även finns förkompilerade, eftersom kompilering av dessa skulle vara för tids- och lagringsutrymmeskrävande för vissa användare. Installationen för senare versioner går endast att utföra genom kommandotolken eftersom Gentoo är för mer avancerade användare.

Distributionen har fått sitt namn efter det engelska namnet för Åsnepingvin (Gentoo), vilken är den snabbaste pingvinen i vatten. Detta skall reflektera den potentiella prestandavinst som maskinspecifik optimering kan ge i Gentoo Linux.

Detta är mitt favorit system som jag kör på de flesta av mina datorer. Det krävs några år för att lära sig Gentoo på djupet. Gentoo är även en bra distribution om man har tålamod och vill lära sig Linux på riktigt ;)

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.