VPS - Vad är en virtuell privat server?

• Vad är en VPS?

En virtuell privat server är idag en eftertraktad tjänst för företag som vill ha lite mer prestanda men ändå inte vill invertera i egen hårdvara. Många leverantörer på marknaden kan erbjuda denna tjänst online där du som kund får tillgång till servern direkt efter beställningen.

En virtuell privat server (som också kan kallas VPS, virtual private server eller VDS) är en instans av en fysisk server. Denna instans kan användas som en helt fristående server när det gäller applikationer och hur den skall användas. En instans kan startas om utan att beröra andra instanser på samma server. De vanligaste operativsystemen som erbjuds för VPS är idag Windows, Debian, Fedora och CentOS. Jag kör dock ett system som kallas för CoreOS vilket är riktigt bra. Dock så är det få som stöder detta operativsystem än.

1280px-DigitalOcean_logo.svg.png

Jag hjälper dig gärna

Jag rekommenderar Digitalocean som er leverantör för VPS. Skulle ni även behöva hjälp att sätta upp detta så är det bara att kontakta mig

Produkten är mycket kostnadseffektiv och det finns många användningsområden. De vanligaste användningsområden där VPS används är webb- och mailservers, andra områden där tjänsten används är ekonomisystem, backupenheter, utvecklingsmiljöer samt spelservrar. I mitt fall så har jag drivit några Minecraft servrar. De senaste åren har det utvecklats en rad kontrollpaneler som möjliggör en mycket enkel administration av servers.

VPS är designad för att vara ett ekonomiskt bra alternativ för dom som kräver mer resurser och vill administrera sin egen server. På en VPS delar kunderna på serverns resurser, men har en hög grad av avskildhet då områdena är separerade genom att varje kund har sitt eget operativsystem. VPS kunder har rootlevel-access och kan uppleva många av dom kända fördelarna med en dedikerad server. Jag som är en Linuxkille älskar denna typ av lösning även fast jag har egna fysiska servrar själv.

Släng gärna in egna tankar om VPS i denna tråd ;)

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.