Vad orsakar det ökända vitskärmsviruset?

• Om din dator har låst sig och du ser en vit skärm vid uppstart kan din dator blivit utsatt för skadlig kod som trojanen Reveton. Denna trojan låser din dator och beroende på din position visar den din lokala polismyndighets webbplats, täcker hela skrivbordet på den infekterade datorn och kräver en lösensumma från dig, samt hävdar att du ”innehar illegalt innehåll”. I somliga fall lyckas inte trojanen identifera din position, och det är då den ökända vita skärmen visas istället för ditt vanliga skrivbord.

Vitskärmsviruset kan hamna i din dator på en rad olika sätt. Korrupta hemsidor eller legitima hemsidor som har blivit infekterade. Denna process sker oftast i bakgrunden utan att du märker av det, förräns det är för sent.

white-screen-virus.gif

Detta virus kan även spridas via spam på mailen som ofta innehåller infekterade filer som bilagor, eller länkar till skadliga hemsidor. Användaren luras ofta att manuellt ladda ned ett program som till en början verkar harmlöst, men i själva verket infekterar datorn och låser användaren ute. Vitskärmsviruset är också vanligt förekommande på Peer-to-peer sajter där den skadliga koden finns i mycket piratkopierat eller olagligt skaffade program och filer.

Laptop white screen trojan virus infection easy fix

Remove White Screen Virus

Med dessa ovanstående länkar kan du lära dig att ta bort detta virus. Om detta inte fungerar är mitt råd att kontakta IT-support.

• Jag har haft en hel del kunder som har råkat ut för detta Virus. Ofta kan man få bort viruset med de guider som finns i inlägget ovan. För att slippa råka ut för virus så rekommenderar jag ett vettigt antivirusprogram samt sunt förnuft.

Man kan slippa många problem genom att bara tänka en extra gång eller två, innan man klickar på skumma länkar eller banners.

Jenkler IT AB org.nr: 559082-6938   073-731 76 64   [email protected]

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.