Räddningsskivor för både hårdvara och mjukvara

• Nu ska jag berätta om ett fantastiskt hjälpmedel som jag hitta för ett par år sedan. När man har strul med både det ena och andra så vill man ju ha en ultimat räddningsskiva som kan hjälpa till.

screenshot.gif

Ultimate Boot CD

Ingenting som jag hittat hittills kan nog slå Ultimate Boot CD. Här får du över 100 stycken verktyg för diagnostik och reparation, allt du behöver för att kurera en motvillig dator. Det är en utmärkt samling verktyg, både omfattande och bekvämt. Bränn på en skiva och starta från denna, från menyn kan du sedan välja önskat verktyg. Notera menyalternativet som kan kopiera verktygssamlingen till en USB-enhet ifall man vill det.

Det finns program för processortest, minnestest, test av portar och anslutna enheter, systeminformation, benchmarkprogram, diskverktyg, partitionsverktyg, filverktyg, NTFS-läsare för DOS, virussökare och olika startmetoder för DOS eller Linux.

Ultimate Boot CD: Bootable Hardware Diagnostics / Recovery Disk

Allt detta kan du alltså göra utan att starta Windows och har alla möjligheter att reparera ett krånglande system. Det här är definitivt en guldgruva.

Hiren’s BootCD

Hiren s BootCD är ett startdiskverktyg som kommer att bidra till att lösa problem går smidigare. Denna sammanställning av programvara ger dig verktygen för problemlösning.

maxresdefault.jpg

Vad innehåller skivan?

• Partitions verktyg - Att partitionera betyder att man delar upp hårddisken i olika delar, tex en del för systemet och en för privata filer.
    • Backup och återställnings verktyg - Detta används för att få tillbaka filer eller att spara ner viktiga filer.
    • Antivirus verktyg - Verktyg för att förhindra att oönskat kod körs på din dator.
    • Test verktyg - En blandning av verktyg för att testa ditt system.
    • Lösenords verktyg - Ibland kanske du har glömt ditt lösenord eller vill trygga upp ditt system.
    • Mini Windows XP - Ett mini windows system för att göra saker som man annars inte kan göra.

How to create and run the Hiren's BootCD 15.2

Windows Password Recovery with Hiren's BootCD

Jag själv är mer van vid Ultimate Boot CD men kan tänka mig att Hiren’s BootCD funkar bra den med. Man får kolla vilka verktyg som finns på vilken skiva och sedan välja den som passar bäst..

Om ni känner till liknande eller bättre verktyg så är det bara att tipsa på ;)

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.