Att tänka på inför bokslutet

• Vad ska göras inför ett bokslut?

remember.jpg

Min lista

1. Hantera utestående fakturor (Både inkommande och utgående pengar), Bokför bankräntor
    2. Gör Momsrapporten
    3. Hantera eventuella avskrivningar
    4. Öresutjämning för momskonton (2611, 2641) to 3740
    5. Avsluta räkenskapsåret. (Men ställ först in 2019 eller 8999, beroende på om du har överskott eller underskott i din bokföring: settings -> systemkonton -> Årets resultat)
      8999 årets resultat (debet) - Överskott
      2019 årets resultat (kredit) - Underskott (2019 enskild firma, 2099 aktiebolag)
    6. Återställ alla verifikationsnummer för kassaböcker (Löpande 10001, Leverantörsfakturor 20001, Leverantörsbetalningar 30001 and Kundbetalningar 40001).
    7. Flytta årets resultat from 2019 eller 8999 till 2098
    8. Förenklat årsbokslut + NE blankett (Inkluderad i Inkomstdeklaration 1) (Jag använder bara en NE blankett för att förenklat årsbokslut inte stödjer faktureringsmetoden som jag använder) (Printa Balans- and resultatrapport) (Brukar göras efter mars månad)

Skatter

Om du har en enskild firma så måste du betala skatt och egenavgifter från din privata ekonomi. Gör ett löneavdrag som vanligt och betala dina skatter som vanligt. Bokför som kredit 1930 and debet 2013.

Kom ihåg

• Ta ut skattebesked med tjänsten Skattebesked.
    • Avdrag för hemmakontor görs på NE blanketten (R16) (4000 kr).
    • För att modifiera din Preliminärskatt så använder du tjänsten Preliminär inkomstdeklaration.

När du gör NE blanketten så ska du inte bocka i

• Beräkna och utnyttja maximal avsättning till periodiseringsfond
    • Beräkna avdrag för särskild löneskatt på pensionssparavdrag i R38

Men du måste bocka i denna

• Beräkna och utnyttja maximalt avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt

Se till att ha mycket pengar på ditt skattekonto så du slipper betala ränta.

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.