Formatera en extern hårddisk

• Jag använder iMac och vill göra en backup av all data jag har på min hårddisk. Jag vill spara all data på en extern hårddisk som jag ansluter till min iMac.
    Enligt information behöver jag formatera den externa hårddisken, för att kunna spara data på den.
    Hur gör jag för att kunna formatera en extern hårddisk för iMac?

Min externa hårddisk är en HP personal media driver.

• Oavsett om du har en USB-sticka eller en extern hårddisk så gör du på samma sätt. Oftast så brukar man behöva formatera externa enheter om det är första gången man använder dem. När man formaterar något så försvinner alla filer på enheten. När man ska formatera något i OS X så behöver man använda applikationen Skivverktyg (Disk Utility).

Hur formaterar jag en enhet i OS X

1. Kontrollera att enheten är ansluten och monterad. Du borde se en ikon på skrivbordet till höger.
    2. Om du har viktiga filer på enheten så måste du säkerhetskopiera den innan du går vidare till nästa steg.
    3. Använd finder för att hitta applikationen Skivverktyg. Du hitter den under Program -> Verktygsprogram.
    4. Starta Skivverktyg.
    5. Klicka på symbolen för den externa enheten i sidofältet till vänster.
    6. Klicka på fliken Radera längst upp i fönstret.
    7. Välj Mac OS Extended (journalförd) i menyn Volymformat. Om du inte vill ha något annat format.
    8. Ange ett namn på den externa hårddisken i namnfältet.
    9. Klicka på knappen Radera

Lycka till ;)

• Tack för svaret.
    Nu har jag provat och jag la märke till att Finder finns i menyraden och i "dockan".
    Vilken Finder ska jag välja?
    Har det betydelse?

• Det ska inte spela någon större vilken väg du går. Men den på dockan skulle jag använt mig av. Det du ska hitta är Skivverktyg som är ett program i OS X ;)

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.