Plötsligt händer det!

• Ingen olycka nej. ;-)

Själv tillhör jag den generationen som växte upp med Commodore 64 och bl.a. lärde mig grunden av programmering med programmerings-språket BASIC. Med åren även språket Pascal+. För att inte göra historien allt för tråkig och lång för dig. Lite så förtäljer min bakgrund och på ett ungefär så kanske du får en liten bild av min kompetens av datorer.

Även för det vana ögat, den inbitna datanörden, killen som 'tror sig' ha stenkoll på sin egen dator. ;-) Så kan vissa saker gömma sig mellan stolarna. Om man uttrycker det så.

Satt ikväll likväl som många andra sporadiska kvällar.... funderade lite över VARFÖR!! nätet, datorn i sig 'laggar' och laddar trögt trots att man sitter med bredband a.k.a. fiber 100/10.

100/10 betyder 100Mbits nedladdning av data, 10Mbits uppladdning av data.

Jag tog mig tid en stund ikväll och manuellt sökte- såg över drivrutinen för datorns nätverkskort. Det visade sig att det finns en ny drivrutin för just nätverkskortet, för nedladdning på en trovärdig sida, 15/01/25, var den senaste utgåvan. Något som OS/Windows inte känt av, eller helt enkelt inte tyckte att systemet behövde.
    Windows 10 är i skrivande stund senaste versionen av Windows operativsystem. Något som jag installerade för knappt 6 månader sedan. Jag körde sedan tidigare med Windows 7.

Uppenbarligen tyckte Win10 att det fungerade bra med den drivrutin som redan fanns. Men icke!

Så ibland. Mycket värt att på egen hand se över vissa drivrutiner till datorn, trots att Win10 säger annat.

På det hela!
    Min tanke, mitt tips till dig som läser detta och kanske störs av samma problem med t.ex. internet-hastigheten.
    Trots ny dator eller nytt Windows. Dock inte att förglömma äldre datorer. Kan det ibland, ca 2ggr om året, vara värt att se över drivrutiner. Konditionen rent generellt på datorn och systemet(windows t.ex.). Speciellt om du känner att datorn går trögt.

Trots att du kanske har bra antivirus och ett bra Anti-malwareprogram. Så är mitt tips! Ring Mikael Jenkler.

Allt gott! Som Gotlänningarna säger.

Sign. Kenneth Meijer.

• Drivrutiner

Det är inte många som tänker på att man måste underhålla sin dator för att den ska fungera så bra som möjligt. Ofta så löser Windows
    mycket av detta själv. Det kan dock ändå vara värt att kolla runt efter nya drivrutiner ifall man har kunskap om detta. Risken är stor att sabbar någon om man bara leker runt med olika drivrutiner.

Antivirus och Anti-malware

Det finns en uppsjö av program som hjälper dig mot skadlig kod. Jag har faktiskt inte använt Malwarebytes själv, men det ser seriöst och bra ut om man kollar runt lite vad folk säger om det.

Läs mer om skadlig kod

• @Mikael Tack Mikael för ett bra svar och en bra förklaring utöver mitt inlägg. :relieved:

• Tack själv för att du skriver långa och bra inlägg. Det ska bli så spännande att se detta forum växa sakta men säkert med kvalitet i fokus.

• @Mikael :thumbsup: :smile: Absolut! Kommer bli spännande detta.

Logga in för att posta

Jenkler IT AB org.nr: 559082-6938   073-731 76 64   [email protected]

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.