Hello World i olika programmeringsspråk och scriptspråk

• Om du vill veta hur man gör Hello World på olika språk / ramverk så har jag lite exempel här. Detta kan vara bra ifall man vill komma igång att börja programmera :)

sdn-programing-api.jpg

Bash

#!/bin/bash
    echo "Hello, World!"

C

#include <stdio.h>

void main()
    {
      printf("Hello World");
    }

Node.js ramverk (JavaScript)

#!/usr/bin/env node
    console.log("Hello, World!");

Perl

#!/usr/bin/env perl
    use strict;
    use warnings;

print "Hello, World!"

PHP

#!/usr/bin/php -q
    print("Hello, World!");

Python

#!/usr/bin/env python
    print "Hello, World!"

Har jag glömt ditt favoritspråk så säg till. Det finns så många språk där ute ;)

• Jag tycker att Python har varit lättast att lära sig. Prövade med C++ en gång i tiden men är lite för otålig för det språket. Känns som att Python är tillräckligt kompetent men samtidigt enkelt att snabbt göra komplexa applikationer i.

• Själv har jag kodat lite i varje språk som finns på denna lista men känner mig mest hemma i PHP. Det språket som jag är intresserad av just nu är Node.js. Saken är den att Node.js inte direkt är ett språk utan JavaScript environment, men för enkelhetens skulle så kallar vi det för språk. Språket man använder i Node.js är JavaScript.

Jag tenderar till att gilla skriptspråk bättre eftersom jag är mer åt drift hållet än utvecklare ;)

Logga in för att posta

Jenkler IT AB org.nr: 559082-6938   073-731 76 64   [email protected]

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.