Blockera reklam och annonser lätt med uBlock

• uBlock

Jag vill tipsa om en bra annonsstoppare som heter uBlock. Använder den till chrome, men den lär finnas som tillägg till de flesta stora webbläsarna. Enligt tester så ska denna vara en av de bästa på marknaden.

ob_8359e8_ublock-logo.png

Fördelar

1. Open source
    2. uBlock tar inte emot pengar för att släppa igenom reklam
    3. Lättare att inaktivera för en hel webbsida

Det är skönt att kunna få bort reklam som är oönskad lätt.

Läs mer om uBlock
    Hämta tillägget här
    Kolla in alternativet ADBlock istället

• Samtidigt som det är skönt att se renare hemsidor så anser jag att det samtidigt är ganska farligt att inaktivera reklam. Det kommer i längden skapa fler betaltjänster då (för många) nödvändiga intäkter måste komma någonstans ifrån. Man måste tänka ett steg längre innan man börjar inaktivera reklam.

• Håller helt klart med, men det kan vara bra att ha möjligheten att ta bort annonser på vissa sidor. Det jag gilla med uBlock är att det är så lätt att aktivera och deaktivera vilka sidor som du vill sponsra med att se deras reklam. Jag själv har stängt av uBlock för de sidor som jag tycker förtjänar intäkter.

För mig handlar det om sidor jag tycker är bra och använder mycket. Exempel på sidor som jag inte bryr mig om är tex Aftonbladet som ändå skriver massor med skit :)

• Tack för tipset @Mikael

Kan intyga att tillägget fungerar riktigt bra.
    Provade installera tillägget för Firefox då jag kör den browsern mest. Bara efter några minuter kunde jag faktiskt uppleva en ganska stor skillnad.

Men som @Christoffer-Lilja också skriver. Finns absolut en viss risk med detta tillägg och att inaktivera reklam på sidor, som i sin tur kan påverka fenomenet att ökad betal-tjänst ökar istället. Man får helt enkelt vara trogen mot vissa sidor och deaktivera tillägget för vissa sidor. =)

Gjorde en snabb undersökning på olika sidor tillsammans med funktionen 'PrintScreen'., för att skapa 'bildbevis'. Skrämmande att se hur många adds det kan rör sig om.

Om du vill och tycker det är en bra och relevant sak, kan jag alltid presentera sidorna lite senare i denna tråd.

Ps. Datorn fick absolut en slags boost av detta. Vissa sidor laggar mindre vid laddning och läsning. Ds

Sign. Kenneth Meijer

• Ja, allt blir mycket snabbare och bättre. Detta märker man mest på sidor som har mycket reklam. Bra exempel att se skillnad är nyhetssidor.

När det gäller webbläsare så har jag valt chrome eftersom allt laddar mycket snabbare och hantering av måna flikar funkar bättre. Körde faktiskt Firefox länge och vägrade byta tills en polare tvinga mig. Skulle aldrig gå tillbaka igen även fast Firefox kanske har blivit bättre ;)

• Att installera tillägget uBlock för webbläsare.

Har du @Mikael någon aning om hur tillägget påverkar inkommande SPAM på sin mejladressen?
    All denna reklam som ständigt dyker in i inkorgen p.g.a just att datorn bl.a. blir scannad.

Tanken slog mig faktiskt idag när jag just startade Microsoft Outlook.

För dig läsare som inte är riktigt bekant med vad MS Outlook är. Klicka på här!.

• uBlock är endast för annonser i webbläsaren som har tillägget installerat. Om man använder en webbmail så kanske den blockar något i e-postmeddelandet men den hanterar inte mail.

En av anledningarna till att jag använder Gmail som är Googles webbmail är att få mindre spam. Gmail är superbra på att hantera detta. Man kan ha egen domän som jag har men ändå använda Gmail för sin e-post. Man betalar bara någon dollar per konto vilket är mycket värt ;)

• En intressant upptäckt med UBlock. Besökte sidan för Försäkringskassan igår som senast.
    UBlock startade direkt och tickade konstigt nog på. Utan att ens vara inloggad.
    Dock var jag så inne i tankarna på det jag skulle göra, så upptäckte det först efter några minuter. Då stod räknaren på typ 226. Och fortsatte.

• Observera att alla plugin som förhindrar annonser kan även ta bort saker som inte är annonser. Så om du har problem med en sida som du vet är ok så kan du lika gärna stänga av uBlock för den hemsidan :)

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Jenkler IT AB gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.